Make-up, Beauty and fashion.
Like it, Love it, Want it, Get it!
Follow Make-up and More

16 mei 2011

Nieuw onderdeel: VVDW

Hi ladies,
Vanaf deze week wil ik een nieuw onderdeel bijvoegen aan mijn blog. Dat is Vraag van de week (VVDW). Ik heb ben hierop gekomen naar aanleiding van een verhaal wat Ara mij vertelde na de Lentemeet van afgelopen weekend in Utrecht.
Vraag van de week houd dus in dat ik een een onderwerp aanhaal wat mij die week heeft bezig gehouden, of iets wat in het nieuws is voorgekomen of dergelijk.
Het hoeft en zal waarschijnlijk niet gaan over make-up, beauty, of fashion. Maar misschien meer over alledaagse dingen die om ons heen gebeuren. Ben je benieuwd lees dan verder.

Deze week wil ik het dus hebben over het verhaal wat Ara mij vertelde. Afgelopen vrijdag 13 mei, vond er een gruwelijke moord plaats op een van de Canarische Eilanden, Tenerife. Een oudere dame was op haar dooie gemak aan het shoppen en werd op brute wijze neergestoken en daarna onthoofd door een zwerver. Volgens ooggetuigen kwam de man de winkel binnen stormen, pakte een mes/machete waarmee hij de dame geheel uit het niets en zonder twijfel bewerkte en onthoofdde. Waarna hij de winkel uit rende en het hoofd van de dame met zich mee nam en schreeuwde dat het hoofd zijn schat was. Dit is heel in het kort zonder teveel woorden te gebruiken, beschreven wat er plaats heeft gevonden die desbetreffende vrijdag de dertiende.

Toen Ara mij dit verhaal vertelde, reageerde ik nonchalant. Ik reed op dat moment en wilde na de leuke meeting niet aan zoiets vreselijks denken. Maar toen ik later thuis kwam bleef het verhaal toch in mijn hoofd hangen en vandaag op het werk kon ik het nog steeds niet loslaten. Ik ging het internet op en kwam per toeval op het volgende filmpje. Het filmpje is in het Engels, maar de meneer verteld wat hij dus heeft gezien en wat hij op dat moment dacht en ervoer.

Ik heb de nationaliteit van zowel de vermoorde dame en de verdachte man weggelaten. Omdat ik van mening ben dat die informatie niet meer dan dit toevoegt. Wel wil ik vertellen dat de verdacht man/zwerver kort geleden was vrij gelaten uit een psychiatrische instelling. De verdachte man stond bekend bij de plaatselijke politie als agressief en intimiderend naar voetgangers die hij voorbij kwam.
Vanochtend pas drong de ernst van de gebeurtenis door. Ik ben er echt door geschokt, want deze gruwelijke, brute en ongelofelijke moord heeft op klaarlichte dag, tussen talloze mensen plaatsgevonden. Iedereen stond erbij en keek vol ongeloof naar het horror tafereel wat in een oogwenk plaats vond.
Als je bij de vele artikelen en filmpjes op Youtube kijkt naar het commentaar van de mensen, is dit heel wisselend. Sommigen vinden dat de verdachte dood moet, of snappen niet hoe dit heeft kunnen gebeuren .
Nou, wat is mijn mening? Voor ik dat vertel wil ik even zeggen dat ik er altijd versteld van sta als er iets vreselijks gebeurt, dat men zo snel opzoek gaat naar een schuldige. Men wilt meteen een zwart schaap hebben. Hoe kan dit, hoe kan dat. Persoonlijk ben ik daar niet zo van.
De man is hoogstwaarschijnlijk psychisch niet in orde, je wordt niet zomaar opgenomen in een instelling. Dus dat is duidelijk. Wat de reden ook is voor deze man om de vrouw te vermoorden, is niet goed te praten.
Dit is ook een feit. Het is vreselijk dat zoiets heeft plaats kunnen vinden. Na de schietpartij in het winkelcentrum in Alphen a/d Rijn was ik al behoorlijk geschrokken en stelde ik mezelf de vraag waar ik dan wel veilig ben? Wat ik moet doen als ik in zo'n situatie terecht kom?
Mijn mening is dat ik vreselijk vind dat dit incident heeft plaatsgevonden. Het lijkt wel alsof de Hollywood Horror films werkelijkheid worden. Zulke lugubere moorden komen alleen in films voor. En nu heeft er één (wat het nieuws haalt!) in het echt plaats gevonden. Alle ooggetuigen, voorbijgangers, winkelende mensen en winkelpersoneel, hebben staan kijken en niets gedaan. Niemand is de dame te hulp geschoten, helemaal niemand en niets. Iedereen stond erbij en keek ernaar. Ik wil even duidelijk maken, dat ik dit niet veroordeel, noch toe juig! Deze mensen zullen zeker weten allen een trauma overhouden aan dit vreselijke incident.
Nu, mijn vraag van de week aan jullie. Stel je bevind je in een soortgelijke situatie, waarbij iemand zich in een levensbedreigende situatie bevind. Wat doe je dan? Ja wat zou je doen? Schiet je de persoon te hulp, of zoek je zelf dekking, of blijf je staan en houd je jezelf zo stil mogelijk dat je niet opvalt? Wat, wat doe je? Of beter gezegd wat denk je dat je zal doen?
Als ik naar mezelf kijk, weet ik dat ik in noodsituaties waarbij de adrenaline door me lijf heen giert, ik de meest opzienbare acties kan uitvoeren. In mijn hoofd ga ik alles stapsgewijs langs om orde daarin te houden. Maar ik ben nog nooit in zo'n dergelijk situatie geweest, waarbij het leven van een persoon daadwerkelijk voor mijn ogen wordt genomen door een ander. Voor hetzelfde geld zoek ik dekking, of ren ik keihard weg zonder me om te draaien. Omdat je op dat moment in shock bent. Je hersens proberen te bevatten wat je ogen net hebben gezien. En omdat het zo onwerkelijk is duurt het denk ik even voordat je in actie kan komen.
Best een heftig onderwerp, niet? Zeker als het, 't eerste onderwerp is van de VVDW. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie mening en commentaar. En ik wil een ding voorop stellen. Geen enkele handeling is verkeerd. Het is een persoonlijke keuze en dat moet een ieder respecteren.

Tot de volgende keer,
xoxo, V.



0 reacties:

Blogarchief

 
Make-up and More. Template by Exotic Mommie Illustration by DaPino