Make-up, Beauty and fashion.
Like it, Love it, Want it, Get it!
Follow Make-up and More

25 mei 2011

VVDW: schrob jij je tong bij het tandenpoetsen?

Hi ladies,
De vraag van deze week heeft te maken met persoonlijke hygiëne. Afgelopen dagen heb ik op verschillende blogs het een en ander gelezen over het poetsen van de tong, een soort nieuwe rage van afgelopen tijd lijkt het wel. Allerlei fabrikanten brengen producten en apparatuur uit waarmee je je tong schoon kan maken. Vandaag wil ik het dus hebben over het "tongschrobben"

Volgens mij heb ik jullie al eens verteld dat ik al sinds ik me kan heugen bij het tanden poetsen ook mijn tong poets. Het is een handeling die erbij hoort, net zoals het schoon borstelen van je tandvlees, en je gehemelte en binnen kant van je wangen (ik hoor je al denken, okay nu ga je te ver)
Ik weet nog dat ik samen met mijn zusjes en broertjes wedstrijd deed wiens tong het schoonst en meest roze was na het borstelen. En dan poetste ik als een gek, om mijn tong lekker schoon te krijgen. Want voor ons betekende een tong die niet rozig van kleur was, dan je mond stonk en dat je blijkbaar je tong niet goed had geschrobd. Wist ik veel dat het niet bij iedereen een gewoonte was, dat niet iedereen dat meekreeg met de opvoeding. Ik kwam hier pas achter toen ik een jaar of 19 was en mijn eerste echte vriendje kreeg. Die had daar nog nooit van gehoord en vond dat je je smaakpapillen op die manier kapot maakte. Ik verklaarde hem daarentegen voor gek en ging gewoon door met wat ik gewend was.
Voor het schrobben van mijn tong gebruik ik altijd al gewoon mijn tandenborstel, liefst niet één met zachte haren, maar één die wat stevig is en waarmee ik goed mijn tong kan boenen. Nu hebben ze dus in de winkels tongschrapers, tongborstels, en weet ik wat ze nog meer verzinnen.

Dit is de metalen tongschraper. Ik heb deze voor het eerst zien liggen op een Pasar Malam heel lang geleden. Ik vind het er best eng uit zien, en volgens mij is het ook een eng ding. Het lijkt mij dat je jezelf er misschien wel mee zou kunnen beschadigen als je niet goed uitkijkt.
Je steekt je tong ver uit je mond en trekt daarna met de metalen tongschraper over de tong heen. Het lijkt mij dat je niet heel erg ver, dus bij de achterkant van de tong komt. Terwijl dat juist de plek is die extra goed gedaan moet worden.
Deze tongschraper ziet er een stuk gebruikersvriendelijker  uit. Het is gemaakt van hard plastic. Zoals je ziet op de foto hieronder, lijkt het een stuk veiliger.
Je hebt ook tandenborstels met op de achterkant van de borstel een speciaal stukje waarmee je de tong kan poetsen.
Op de foto hierboven zie je de Orabrush. Dit is een borstel en schraper in één. Dit product moet DE tongschraper/borstel zijn die de slechte adem die geproduceerd word door viezigheid op je tong doet stoppen. Ik ben benieuwd wat dit product zo all that maakt. Ik heb hem besteld en zal hem uitproberen zodra ik hem binnen heb. Mijn mening is nog steeds dat mijn tandenborstel zijn werk prima doet. Maar de makers van dit product zijn van mening dat een tandenborstel not done is voor het schrobben van je tong omdat je mogelijk blijvende schade kan verrichten aan je tong door de harde haartjes van de borstel. Ik doe het al jaren zo mensen, en me tong werkt nog steeds perfect.
De foto hieronder laat een tong zien voor het schoonmaken en er na:
Wat een verschil ofniet? Kan je jezelf voorstellen je tong niet te schrobben? Ik niet.
Ik kan je een ding adviseren, gebruik wat voor jou het prettigst werkt en wat je ook een goed resultaat geeft.
Als je echt niet met een borstel of schraper over je tong kan gaan zonder over te geven heb ik een andere tip voor je. Gebruik een washandje. Stop je vinger in het washandje, en wrijf daarmee over je tong. Probeer over de gehele tong te komen. Aan de zijkanten, helemaal achteraan, in het midden en natuurlijk de voorkant en het puntje van je tong. Je hoeft niet snel te doen, doe het op jou eigen gemak.
Bouw het langzaam op en vind je eigen handigheid erin. Je zal zien dat je washandje behoorlijk vies is. Maar het resultaat is dat je een frisser en schoner gevoel hebt in je mond en dat je ook frisser uit je mond zal ruiken.
Ladies (en heren?) ik zal jullie een ding verklappen, het is geen pretje om mij te horen als ik bezig ben met het schrobben van mijn tong.  Ik maak vreselijke geluiden en het zal er zeker niet smakelijk uit zien voor iemand die dit nog nooit heeft gedaan. Afhankelijk van hoe diep, lang en intensief ik schrob, dat ik kokhals neigingen krijg en dan ook de geluiden maak.
Maar een ding kan ik met zekerheid zeggen uit mijn persoonlijke ervaring, dat het echt zal wennen. Even doorbijten, en dat bedoel ik figuurlijk. Zet je erover heen, want de beloning is goud waard. Een frisse adem en desalniettemin een fris en vrij gevoel in je mond.
Ik heb na lang zoeken een wetenschappelijk onderzoek gevonden waarbij is onderzocht hoe de stinkende geur in de mond/op de tong ontstaat en wat er mogelijk aan te doen is. Dus mensen ik verzin het niet, dat het schrobben van je tong een goede handeling is. Niemand wil uit zijn/haar mond stinken. Niemand wil met iemand moeten praten die uit zijn/haar mond stinkt. En zeker niet als je helemaal bent opgemaakt en er mooi uit ziet met je dure make-up op en dan vreselijk uit je mond stinken. Nee ladies, that's done. Dus schoonmaken die handel.
Om jullie een beeld te geven van wat er allemaal kan liggen op een tong heb ik een aantal plaatjes gezocht. Kijk en huiver...
Wat deze man heeft op zijn tong weet ik echt niet, maar het moet een soort nieuw organisme zijn wat daar groeit. Daar zou ik absoluut niet mee willen zoenen, jij wel?
Ik hoor wel eens dat meiden/jongens met een tongpiercing hun tong niet kunnen borstelen. Okay, hold your horses babes! Ik heb zelf ook een tongpiercing, nu al vijf jaar. De dag dat mijn piercing geplaatst was heb ik mijn tong gepoetst. Er is een opening gemaakt in je tong die daar in feite niet hoort. Er komt eten en speeksel, dus ook bacteriën daar bij. Als je wil dat het gaat ontsteken, dan raad ik je aan om je tong niet te poetsen, maar zo te laten en de bacteriën de kans geven om te broeien en te stinken, its your call. Kijk naar de volgende foto's van tongen met piercings. Die gele aanslag op de eerste foto en de wittige aanslag op de tweede foto is naar mijn mening te ranzig voor woorden. Die moet je echt weghalen. Dat moet stinken als ik er zo naar kijk. En in het ergste geval wel pijn doen en ontsteken.
In vele gevallen wordt de stinkende geur uit je mond gevormd door bacteriën die leven in de aanslag op je tong, en om precies te zijn het achterste gedeelte van je tong. Als je, je tong uitsteekt, zover mogelijk. Dan zie je op het achterste gedeelte van je tong dat de reliëf daar wat bobbelig is, daar heb ik het dus over. Op de foto hieronder zie je het duidelijk. het bobbelige gedeelte heet op de foto; papillae circumvallatae.
En even voor de duidelijkheid, ik heb het niet over mensen die lijden aan "Halitose", als je niet weet wat dat is, klik dan hier voor uitleg.
Een aantal maanden geleden kreeg ik op mijn werk een discussie met mijn collega's over dit onderwerp. Ik had namelijk verteld dat ik mijn patiënten hun tong liet schrobben. Sommigen hadden daar nog nooit van gehoord en vonden dat niet nodig, maar ook niet goed. Ik legde uit waarom ik dat deed en dat het juist wel goed was. Ik kreeg te horen dat dit een deel was van mijn cultuur en dat de Nederlandse cultuur daar niet aan mee deed. Dat de mensen in Nederland dit niet gewend zijn en ook niet doen.

Nu is mijn vraag aan jullie, klopt dit? Verzorg je alleen je tanden bij het tandenpoetsen of neem je de rest ook mee? En hoe doe je dat.
Ik ben heel erg benieuwd...
Tot de volgende keer,
xoxo, V.

1 reacties:

Anoniem zei

Wat een smerige foto's zeg! Orabrush werkt bij mij wel. Tong voelt schoner aan.

Blogarchief

 
Make-up and More. Template by Exotic Mommie Illustration by DaPino