Make-up, Beauty and fashion.
Like it, Love it, Want it, Get it!
Follow Make-up and More

14 jul 2010

Houdbaarheid van make-up producten

Als ik naar mijn eigen make-up "stash" kijk, is het zonder te overdrijven een hoop. 

Mijn make-up is met de jaren gegroeid en zal voorlopig ook blijven groeien, omdat er telkens weer wat nieuws uitkomt en ik het niet kan weerstaan om niets te kopen.

Maar we moeten niet vergeten dat deze make-up op het gezicht komt. En net als op levensmiddelen, heeft ook make-up een houdbaarheid waar je zeker rekening moet houden. 
Ik zal even een lijstje maken met producten en hun houdbaarheid:

Reinigingsproducten
  • milks, wascrèmes, lotions; na opening 1 jaar
  • zeep, poeders, deo, shampoo enz.; 3 jaar
Vloeibare make-up
Het is een kwetsbaar product en schift vaak al binnen de aangegeven tijd. Bij dagelijks gebruik zal je hier niet zo snel last van hebben.
  • olie basis; +/- 1/1/2 jaar
  • waterbasis; 1/2 jaar
Dag en Nacht cremes 
Hier geldt hetzelfde als voor vloeibare make-up, gebruik je het niet vanwege een miskoop? Bewaar deze niet voor later, maar geef hem weg aan een ander! :)

Wenkbrauw-, oog- en lippotloden
Is onbeperkt te gebruiken, als je ze met regelmaat bijslijpt.

Oogschaduw
Oogschaduw komt dichtbij je ogen, daarom moet je zeer hygiënisch zijn en erg goed uitkijken. Je hebt immers maar twee paar ogen en niemand staat te popelen om rond te lopen met een of twee gezwollen kikkeroogjes. 
  • oogschaduw op poeder basis in een vast blokje; +/- 2 jaar 
  • oogschaduw op crème basis; if it smells funky? Weggooien! Ja ook al was het duur. En niet weggeven, want jij eet toch ook geen oud of beschimmeld brood?
Mascara en Eyeliner
Je hoort vaak genoeg dat je mascara om de zoveel maanden moet vervangen. Ja je moet voorzichtig zijn hiermee, want hetzelfde als bij oogschaduw geldt dat je geen infectie of irritatie aan je ogen wilt hebben. 
Trouwens je haalt het borsteltje heen en weer in de houder, dit droogt de mascara crème en maakt dat het korrelig wordt, wat weer irritaties geeft aan de ogen. Hetzelfde geldt voor de eyeliner.
  • bij intensief gebruik: 1/2 jaar
Lippenstift en lipgloss
Vaak als je een bepaalde lippenstift lang niet hebt gebruikt en je maakt hem open ziet het er "bezweet" uit. Dit komt door invloed van de warmte en het licht. Niet dat dit echt negatieve invloed heeft op de kwaliteit van het product. 
Maar net zoals bij de dag en nacht crèmes; If it smells funky? Weggooien en niet een ander zogenaamd verblijden met je oude troep.

Nagellak 
Nagellak is niet echt make-up voor mij omdat je het niet op je gezicht zet, maar ik doe deze er toch bij.
  • bij intensief gebruik en koel en donker bewaren; minstens 1 jaar
Als je nagellak wat is ingedikt omdat het net iets te lang of vaak heeft opengestaan kan een druppel nagellak remover wonderen doen. Let wel, want ik ben van mening dat dit de kwaliteit en kleur van het lakje toch aantast.

Ik vind het belangrijk deze informatie te delen met jullie. Zoals jullie weten ben ik sinds kort begonnen met de Visagie opleiding. En ik vind het leuk om interessante onderdelen met jullie te delen.
Immers moet je als goede toekomstige visagiste je kennis kunnen overbrengen naar je cliënten!
Nu hoop ik dat jullie wat kunnen halen hier uit en deze kennis gebruiken.
xoxo, V.

(bron: Alle cosmetica-ingrediënten en hun functies, uitgegeven door Nederlandse Cosmetica Vereniging te Nieuwegein) 

0 reacties:

Blogarchief

 
Make-up and More. Template by Exotic Mommie Illustration by DaPino