Make-up, Beauty and fashion.
Like it, Love it, Want it, Get it!
Follow Make-up and More

3 jan 2011

Vervolg op LOI Visagie studie

Hi ladies,
Hoe gaat het met jullie?
Kortgeleden heb ik een stukje geschreven over mijn mening en ervaring over de Visagie studie via de LOI. Als je het nog niet gelezen hebt, klik dan hier.

Via de mail kreeg ik een aantal vragen van Mandy, ik dacht dat het misschien voor anderen wel goed was dat ik op mijn blog de vragen zou beantwoorden, omdat het dan voor een ieder duidelijk is.




"Maar hoe oud was jij toen jij er mee begon? Want als ik er mee start ben ik 18.


en hoe gaat het precies met opdrachten?
En is het contact goed? Want ik las dat als je een vraag had dat je dat kon emailen?
Heb je ook modellen nodig? En als je look hebt gemaakt moet je er dan een foto van nemen?
En krijg je ook een portfolio?
Moet je ook stage lopen?

En weet je misschien al iets over hoe het examen gaat?"  Dit waren de vragen in de mail en die zal ik een voor een beantwoorden!


Ik ben afgelopen zomer begonnen aan deze opleiding, en ik was 25 op dat moment. Inmiddels ben ik 26 en dit jaar word ik 27. Toen ik aan de opleiding begon, was ik al een half jaar afgestudeerd van de Hbo verpleegkunde opleiding en wilde nog niet vast gaan werken, dus werkte als uitzendkracht overal en nergens, ik had veel vrije tijd en vandaar dat ik besloot om te gaan voor een zelfstudie van LOI. Ik denk hoe jonger je begint, misschien wel hoe beter. Je komt waarschijnlijk fris uit de schoolbanken en bent het studeren nog gewend, en hebt die drive nog.  
De theorie bestaat uit twee modules. In de eerste module maak je kennis met het vak Visagie en het doel van de visagist. Daarna volgen er een tal van hoofdstukken , waarin allerlei onderwerpen uitgebreid aan bod komen. Module twee gaat dieper in op de materie en visagie in professionele omgeving. Module twee wordt afgesloten met een examentraining, tijdens de training gaat men in op wat je kan verwachten tijdens het echte examen, waar je op moet letten. Ook wordt er gekeken naar je snelheid en naar perfectie.
Wat fijn is, is dat er met foto's en voorbeelden duidelijk gemaakt word waar men het over heeft. 
Je krijgt je theorie mappen thuisgestuurd in gedeeltes, maar je kan ook kiezen om je studie geld in een keer te betalen en zo je theorie ook in een keer te ontvangen.


Het tempo bepaal jijzelf, je maakt zelf uit hoeveel je studeert en hoe lang. Vanuit LOI geven ze aan de hand van de stof aan dat de studie ongeveer een jaar duurt, je kan het doen in een half jaar, of in twee jaar. Dus het is een zeer flexibele studie als je naar het tempo kijkt.



Na elk hoofdstuk krijg je een aantal vragen die je aan de hand van de opgestoken theorie kan beantwoorden. En andere type opdrachten. Sommige opdrachten moet je maken en opsturen naar de docenten, dit gebeurt via de mail. Zit je ergens vast in de theorie of lukt een opdracht niet, kan je ook contact opnemen met de docenten.

Verder zijn er vier praktijk dagen die je kan volgen, dit is niet verplicht, maar is wel aan te raden deze zeker te volgen, omdat je die dag ook de mensen in levende lijven ziet. Je krijgt allerlei praktische tips, je kunt al je vragen stellen. Tijdens de praktijk  dagen ga je oefenen met de basisvaardigheden en ook de specifieke technieken, dit gebeurt allemaal onder begeleiding van professionals.
Altijd wel prettig. En zo kom je ook in contact met anderen die de studie volgen. Ik zou je dus echt aanraden de praktijk dagen te volgen, omdat je een goede voorbereiding hebt op het examen! De praktijk dagen worden beëindigd met een praktijk opdracht. Oja ook niet onbelangrijk, de praktijk dagen kosten niets extra, ze zijn gratis, dus echt doen! 
Zelf heb ik nog geen praktijk dagen gevolgd omdat ik er nog niet aan toe ben gekomen. Maar mijn goede voornemen is om dit jaar mijn studie weer op te pakken en door te gaan en het af te ronden voor de zomervakantie! 
De praktijk dagen en het examen vinden plaats op de Beautyschool te Almere.

Of je modellen nodig heb, of je foto's van je looks moet maken? Ja, iedereen zou in principe model voor je kunnen staan, het hoeven niet perse modellen te zijn die over de catwalk lopen. Ik heb zelf mijn collega's van het werk en vriendinnen opgetrommeld. Ik maak hun op aan de hand van hun wensen, of als ik wat wil of moet uit proberen. Want uiteindelijk moet je de theorie die je geleerd hebt om gaan zetten in praktijk, dus op de gezichten van de mensen, je (toekomstige) klanten.
Je moet voor jezelf een portfolio bij gaan houden, maak foto's van alles wat je maakt, voor en na shots enz. Zo creëer je  een soort "groeilijn" voor jezelf; zo was je aan het begin, en zover ben je gekomen tot nu toe. Want groeien blijf je elke dag!
Met je portfolio kan je aantonen wat je in je mars hebt, uit wat voor hout je bent gesneden. 

Of je stage moet lopen? Volgens mij niet, ik heb daar niets over gehoord of van gelezen dus ik denk ik het niet. Ik zal niet navragen/zoeken en dan als ik het correcte antwoord heb zal ik daarop terug komen.

Over het examen, daar weet ik wat van, als je eenmaal zover bent om je examen af te leggen, dan geef je dat door aan je docenten/contactpersoon. Dan wordt er een datum doorgegeven en kan je nadat je je examengeld hebt betaald, je examen afleggen. Het examen bestaat weer uit twee gedeeltes: theorie en praktijkgedeelte. Pff, denk je dat je klaar bent met die verrekte theorie, dan staat ie daar weer te wachten op je! Het theoriegedeelte duurt 60 minuten, het zijn meerkeuze vragen. Het wordt afgenomen door de LOI en het praktijkgedeelte; je maakt iemand op aan de hand van een thema. Dit examen gedeelte vind plaats op de Beautyschool in Almere en word ook door hun afgenomen.

Heb je nog vragen, of onduidelijkheden of andere dingen kan je altijd contact opnemen! Ik vind het fijn om je te helpen!
Voor Mandy; ik hoop dat ik je vragen zo heb beantwoord. Ik ben benieuwd of je de studie ook gaat volgen.

xoxo, V.

0 reacties:

Blogarchief

 
Make-up and More. Template by Exotic Mommie Illustration by DaPino